یادداشت‌هایی از عجایب مبارزه با یک غول هفت سر

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۶ ب.ظ صادق جبلی
مصاحبه با شهرآرا: حس خوب بازی‌سازی

مصاحبه با شهرآرا: حس خوب بازی‌سازی

گفتگوی شهرآرا با کارآفرین جوان مشهدی که به دنیای بازی‌های دیجیتال وارد شد و توانست به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند؛

یکی از صنعت‌های تأثیرگذار و پردرآمد در دنیا، صنعت بازی و سرگرمی دیجیتال است که برای تولید هر محصول جمعی از نخبگان و کارشناسان با تخصص‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا اثری محبوب و فاخر ارائه شود.

با گسترش روز‌افزون دسترسی به گوشی‌های هوشمند، ساخت بازی‌های دیجیتال از انحصار رایانه و کنسول‌های بازی خارج شد و حالا هر شخصی با یک موبایل می‌تواند از سیل عظیم بازی‌های موبایلی بهره‌مند شود. اخیراً نیز کارآفرینان جوان داخلی وارد این عرصۀ دست‌نخورده و پرمخاطب شده‌اند و توانسته‌اند با ارائۀ کارهایی مناسب و مخاطب‌پسند بهره‌ای از این دریا ببرند.
در ادامه گفتگویی خواهیم داشت با مهندس صادق جبلی، یکی از کارآفرینان جوان فعال در حوزه بازی‌سازی که با توانسته با ارائۀ بازی‌های موفقی در این بازار پر‌رقابت نامی برای خود و شرکتش دست و پا کند. 


حس خوب بازی‌سازی

مهندس صادق جبلی، مدیرعامل شرکت طراحان سفید که این روزها در مشهد زندگی می‌کند، حوزۀ اصلی کاری خود را تولید و طراحی بازی‌های رایانه‌ای می‌داند که در این بین در زمینۀ طراحی معماری و تولید سامانه‌های فناوری اطلاعات نیز فعال هست.
وی آغاز شروع کار خود را این‌گونه بیان می‌کند که: «از سال‌۸۶ به صورت حرفه‌ای کارآفرینی در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات را شروع کردم و یکی از اولین پروژه‌هایی که داشتم، ساخت یک بازی رایانه‌ای به نام «نبرد برای خرمشهر» بود که برای ساخت آن نیز جایزۀ جوان برتر کشور را از ریاست محترم جمهوری دریافت کردم. تا‌کنون نیز در بیش از ۱۰‌پروژه مشارکت داشتم که بیشتر به عنوان طراح ارشد، تهیه‌کننده و کارگردان حضور داشتم. از محصولات شاخصمان هم نیز می‌توانم به بازی‌های تیکاف۲، تیکاف۳ و شاهین اشاره کنم. این سه بازی جمعاً بیش از پنج میلیون نفر مخاطب داخلی داشتند.».

وی دلایل اصلی انتخاب حوزه بازی‌های رایانه‌ای را در گام اول علاقه و در گام دوم سازگاری بیشتر با روحیه خود می‌داند و ادامه می‌دهد:

«برای ساخت یک نرم‌افزار صنعتی ما با یکسری مسائل فنی که اغلب در حوزۀ ریاضیات هستند، مواجه هستیم‌ اما در ساخت بازی علاوه‌بر وجود مسائل فنی، مسائل هنری و طراحی سرگرمی هم وجود دارد و این باعث ایجاد فضای کاری خلاق و لذت‌بخش‌تری می‌شود. همچنین از اینکه با محصولی که من و تیمم می‌سازیم، صدها هزار نفر بازی و تفریح می‌کنند و لذت می‌برند، حسی ایجاد می‌شود که به سادگی قابل وصف نیست؛ بازی‌های رایانه‌ای واقعاً رسانه‌ای جریان‌ساز هستند.»

 

ادامه مطلب...
۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۸:۵۶ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صادق جبلی

گیم‌جابز : مرجع شغل‌یابی در گیم ایران

در چند سال اخیر بازار ساخت و عرضه بازی‌های دیجیتال کشور رشد صعودی داشته و روز به روز به اهمیت این بازار و تولید بازی‌های با کیفیت افزوده می‌شود. بازار روبه رشد بازی های رایانه ای ایرانی دارای پتانسیل اقتصادی، فرهنگی و علمی زیادی است.

در چنین فضایی، اهمیت نیروی کار متخصص بیش از پیش دیده می‌شود. یکی از نیازهای کلیدی صنایع نوپایی مانند صنعت بازی‌های دیجیتال، نیروی کار متخصص است و مسایل مرتبط با آموزش و شغل‌یابی برای این متخصصین از الزامات توسعه بازار است.

چند سالی است که سامانه گیم‌جابز با هدف شغل‌یابی و کمک به توسعه صنعت نوپای بازی‌های دیجیتال ایران و توسط بازی‌سازان ایرانی ایجاد شده است. شاید روزی که گیم‌جابز راه اندازی شد، تعداد بازی های ایرانی ساخته شده از تعداد انگشتان دست نیز کمتر بود، اما اکنون و با رشد این صنعت، هر روز شاهد توسعه روزافزون هستیم.

اکنون گیم‌جابز به عنوان مرجعی برای شغل‌یابی در حوزه بازی‌های دیجیتال ایران شناخته می‌شود.

صادق جبلی، موسس و مدیر این سامانه: «ما در ۵ سال اخیر در کنار دوستان و همکاران بازی‌ساز بوده‌ایم و خرسندیم از اینکه بسیاری از افراد فعال در بازی‌سازی کشور، کارشان را از گیم جابز آغاز کرده‌اند. تا به امروز بیش از ۱۰۰۰ موقعیت شغلی در گیم‌جابز منتشر شده و ما چندهزار رزومه را به دست کارفرماها رسانده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.»

شرکت‌ها، استودیو‌ها و تیم‌های مستقل بازی‌ساز و… می‌توانند از خدمات گیم‌جابز به صورت رایگان استفاده کنند. از جمله شرکت‌ها و استودیوهای ایرانی که از گیم جابز استفاده کرده‌اند می‌توان به شرکت فن‌افزار تولیدکننده بازی گرشاسپ و Shadow blade،‌ استودیو تاد تولید کننده بازی فروت‌کرفت، استودیو مدریک تولید کننده بازی خروس جنگی و همچنین استودیوهای طراحان سفید، گلیم گیمز، پاپاتا، تیله‌گیم، کارینا و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

از شما بازی‌سازان و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه بازی‌های دیجیتال دعوت میکنیم از وب‌سایت گیم‌جابز به آدرس www.Gamejobs.ir دیدن بفرمایید.

ادامه مطلب...
۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۸:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صادق جبلی
يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۳ ب.ظ صادق جبلی
معرفی سامانه مدیریت هوشمند جلسات شورای اسلامی شهر مشهد در پورتال پارک علم و فناوری خراسان

معرفی سامانه مدیریت هوشمند جلسات شورای اسلامی شهر مشهد در پورتال پارک علم و فناوری خراسان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان، مهندس صادق جبلی مدیرعامل شرکت طراحان سفید فردا در گفتگو با خبرنگار پارک علم و فناوری خراسان ضمن تشریح اهمیت استفاده از سامانه های یکپارچه نرم افزاری در مدیریت شهری اظهار کرد: سامانه مدیریت جلسات شورای اسلامی شهر مشهد از جمله سامانه های قدرتمندی است که جهت سهولت دسترسی اعضای شورای شهر به اطلاعات جلسه، رای گیری و… در اختیار آن ها قرار گرفته است.

مهندس جبلی با اشاره به قابلیت های این سامانه خاطر نشان کرد: اعضای شورای شهر می توانند نرم افزار مربوطه را در درون گوشی همراه خود و یا سایر پلت فرم های موجود مانند ویندوز نصب و به این وسیله نسبت به راهبری هرچه بهتر جلسات شورا اقدام نمایند.

مدیرعامل شرکت طراحان سفید فردا افزود: یکی از چالش های اصلی این سامانه تغییرات ناگهانی در جلسات شورا بود که می بایست قابلیت انعطاف پذیری بالایی در زمان جلسه از خود نشان می داد تا اصطلاحا دست و پا گیر اعضا نباشد که این مورد به طور کامل حل گردیده است.

ادامه مطلب...
۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۸:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صادق جبلی