مسئله فیلترینگ تو ایران خیلی وقته که باعث مشکلات زیادی تو اینترنت شده و محدودیت های زیادی رو ایجاد کرده. صد البته فیلترینگ در همه کشور های دنیا هم هست و باید هم تو ایران و همه جا باشه به دلیل خیلی مسائل مثل حفظ امنیت ملی، مسائل اخلاقی، حفاظت کودکان و نوجوانان از محتوای نامناسب و... .


من در این پست قصد دارم در مورد مشکلاتی که توسط فیلترینگ و سیاست های اون به صورت خواسته یا ناخواسته برای کاربران ایرانی بوجود اومده توضیح بدم.


مشکل 1- فیلترینگ سایت های پرکاربرد فقط به دلیل تشابه کلمه ای پروک-سی

ابزار هایی مثل پروک-سی ها استفاده های زیادی در دنیای شبکه و اینترنت دارند. بسیاری از اداره ها و سازمان های دولتی ایرانی همین الان برای اتصال به اینترنت و حتی شبکه های داخلی از پروک-سی استفاده می کنند.

بسیاری از محدودیت هایی که در شبکه های لوکال خانگی داریم به سادگی می تونه از طریق نرم افزار های پروک-سی بسیار کم حجم حل بشن. برای مثال اگر در به اشتراک گذاری وایمکس هایی که از طریق USB به رایانه متصل می شن مشکل دارید، می تونین با راه اندازی یک پروک-سی ساده و یک شبکه ad-hoc بی سیم این کار رو انجام بدین.

البته پروک-سی ها استفاده های دیگری هم دارند. برای مثال میشه از پروک-سی ها برای load balance سرور ها استفاده کرد یا از اون ها به عنوان edge server استفاده کرد و یا اینکه با پنهان سازی هویت یک رایانه، به یک شبکه متصل شد که برای حفظ امنیت خیلی مفیده.

همین ویژگی پنهان سازی هویت پروک-سی ها باعث ایجاد ابزاری برای دور زدن فیلتر های شده و خب مسلما مسئولان فیلترینگ برای جلوگیری از استفاده از پروکسی ها اقدام می کنند.

اما در این میان سایت هایی نیز فیلتر می شوند که در دسته پروک-سی هایی هستند که برای دور زدن فیلترها استفاده نمی شوند. مثل سایت زیر:


«بخشی از سرویس فیدبرنر شرکت گوگل»


سرویس فیدبرنر (Feedburner) یکی از سایت های بسیار پرطرفدار در زمینه به اشتراک گذاری RSS و مطالب سایت ها و بلاگ ها در سطح اینترنته.

این سایت در ایران هم فیلتر نیست و فعالیت وسیع می کنه (یک پزشک، نارنجی خدا بیارمز و... از فیدبرنر استفاده می کنند) ولی متاسفانه در بسیاری موارد لینک های مطالبی که در ایمیل های کاربران ارسال میشن به خاطر وجود کلمه پروک-سی در سرویس دهنده فیدبرنر، باز نمیشن و صفحه تصویر بالا را مشاهده می کنند.

از مسئولان فیلترینگ ایران انتظار میره که حداقل سایت های پرمصرف و پر کاربری مثل این سایت رو چک کنن و مطمئن بشن که مشکلی برای کاربران اینترنت که دارن از اینترنت استفاده صحیح و مفید میکنند پیش نمیاد و حق این دسته عظیم از کاربران ضایع نمیشه.

از طرفی این بی مبالاتی های مسئولان، باعث داغ تر شدن بازار فروشندگان ابزارهای دور زدن فیلتر-ینگ، به علت افزایش نیاز تقریبا همه کاربران به این ابزارها، شده... متاسفانه.