تیکاف۳، سومین نسخه از سری بازی های تیکاف است. تیکاف، برندی شناخته شده در بازی های اتومبیل رانی تولید ایران است که تا کنون سه نسخه از آن منتشر شده و جامعه کاربری یک میلیون نفری در کاربران ایرانی را داراست. در همین باب، مصاحبه ای با صادق جبلی (مدیر شرکت طراحان سفید سازنده بازی تیکاف ۲ و ۳ ) در قالب سوال و جواب تدارک دیده شده است و همینطور در ادامه میتوانید نقد و بررسی کافه دولوپرز ازین بازی را در ادامه مطلب بخوانید

.

کنفرانس خبری بازی رایانه ای تیکاف ۳

کنفرانس خبری بازی رایانه ای تیکاف ۳



بخش اول) مصاحبه با صادق جبلی
۱- در مورد گروه طراحان سفید بگویید و این گروه چه تعداد اعضا دارد و در چه شهری مستقر هستید؟
با عرض سلام و تبریک سال نو به شما، همکاران عزیزتون و خوانندگان محترم، من صادق جبلی مدیر شرکت طراحان سفید هستم.

مجموعه طراحان سفید به طور رسمی از سال ١٣٨٨ فعالیتش را با کار بر روی تولید بازی های رایانه ای و سامانه های یکپارچه فناورانه آغاز کرد و هم اکنون به عنوان یکی از شرکت های در حال رشد در پارک علم و فناوری خراسان مستقر هستیم. در حال حاضر دفتر شرکت در شهر مشهد واقع شده است.

با توجه به اینکه من و همسرم هر دو دانش آموخته رشته مهندسی فناوری اطلاعات هستیم، در ابتدای کار شرکت، یک تیم کوچک ۴-۵ نفره تشکیل دادیم و تمامی کارهای پروژه ها رو به صورت تیمی انجام میدادیم. در این مدت پروژه های بسیاری نظیر اولین نرم افزار گردشگری و شهر هوشمند کشور تولید شد. همچنین دو بازی کوچک و چندین سرویس دیگر برای داخل و خارج از کشور نیز ارائه دادیم که بازخورد های فوق العاده ای داشتند.

با توسعه شرکت، پروژه ها نیز بزرگتر شدند و با یک رشد سریع، در کمتر از دو سال از یک دفتر ٣٠ متری با ۴-۵ نفر به یک استودیو مجهز ١٢٠ متری با بیش از ١۵ نفر پرسنل تمام وقت و پاره وقت در دو تیم کاری رسیدیم.

در حال حاضر شرکت طراحان سفید به عنوان یکی از تولیدکننده های بازی های رایانه در سطح کشور و تولیدکننده سرویس های فناورانه در سطح منطقه شرق کشور شناخته میشود.


بازی رایانه ای تیکاف ۳

بازی رایانه ای تیکاف ۳


۲- برجسته ترین محصولات ارائه شده گروه طراحان سفید بازیهای سری تیکاف است. در اولین تجربه، این بازی یادآور بازی نیدفوراس موست وانتد برایم بود. همچنین بنظر می رسد هرساله شاهد ارائه بازی جدیدی در سری بازی های تیکاف باشیم. در این موارد توضیح دهید.

تیکاف، به گفته بنیاد ملی بازی های رایانه ای، یکی از بزرگترین پروژه های بازی موبایلی کشور است. همچنین همانطور که فرمودید، این سری بازی که آخرین نسخه آن با نام تیکاف ٣ منتشر شده است، گسترده ترین بازی تولید شده توسط استودیو بازی سازی طراحان سفید است.

در پاییز سال ١٣٩٣ و زمانی که با تیم کاری شرکت قصد شروع ساخت بازی جدیدی را داشتیم موضوعات متنوعی مطرح شد و در نهایت، تصمیم به تولید یک بازی در سبک مسابقات اتومبیلرانی گرفتیم.

در آن زمان چالش های گسترده ای روبرویمان بود. از حوزه تحقیقات بازار تا تولید و انتشار بازی مشکلاتی داشتیم و ریسک هر تصمیمی زیاد بود، برای همین، تصمیم گرفتیم یک نسخه کوچک از بخشی از ایده اصلی کار را بسازیم و بازخورد آن را بررسی کنیم. بدین صورت یک تیم سه نفره تشکیل شد و در مدت کمتر از یک ماه بازی “پرایدو” ساخته و منتشر شد.

پرایدو با استقبال کاربران ایرانی روبرو شد و به سرعت به نصب های چندصد هزار تایی رسید و به ما در تولید محصول بعد، یعنی بازی “تیکاف ٢” کمک شایانی کرد. در بهار سال ٩۴ با ادامه روند تولید و اضافه شدن چند نفر دیگر به تیم، نسخه جدید پروژه با تغییر برند، با نام تیکاف ٢ منتشر شد. این بازی ایده محوری همان نسخه اول را با امکانات بهتر در اختیار کاربران قرار میداد و در جلب رضایت مخاطب نیز موفق بود و به عنوان یکی از بازی های برتر بازارها شناخته شد.

در دو نسخه اول تیکاف، مدل گیم پلی به صورت رکوردی و مهارتی و در رقابت با سایرین بود. مدلی که سعی کردیم در نسخه سوم تیکاف، آن را توسعه داده و جذاب تر کنیم.

با انتشار موفق تیکاف ٢، بلافاصله با تجهیز بهتر استودیو و اضافه شدن نفرات متخصص دیگر به تیم، ساخت تیکاف ٣ شروع شد. در واقع تیکاف ٣ از نظر فنی بر روی دو نسخه قبل استوار شد و ما از صفر شروع نکردیم.

هدف تیم ما در تیکاف ٣، ساخت بهترین محصولی بود که با شرایط فعلی می توانیم بسازیم! همه با هم در یک تیم همدل و متخصص کار را شروع کردیم و در مهر ماه اولین پیش نمایش از بازی منتشر شد. پس از این انتشار با استقبال مخاطبین روبرو شدیم، چیزی که فکرش را هم نمی کردیم در این حد و اندازه باشد. از همان روز اول سعی می کردیم که یک حرف را به کاربران منتقل کنیم، اینکه ما برای شما ارزش بسیاری قائلیم و تلاش می کنیم رضایت شما را با یک محصول خوب ایرانی جلب کنیم.

اجازه بدهید کمی صنفی صحبت کنم، زیرا اغلب مخاطبان شما همکاران بنده و توسعه دهندگان کشور هستند. برای ساخت یک محصول با کیفیت، مهم ترین موضوع تیم کاری است. خدا را بسیار شاکرم که افرادی را در مسیر توسعه این پروژه در تیم داشتیم که همگی متخصص، متعهد و نخبه بودند و همین مسئله ما را دوستانی خوب و سپس همکارانی بهتر می کرد. کلا ساخت تیکاف٣ کاری بسیار سخت و پیچیده بود که بدون همراهی دوستانم در تیم توسعه، امکان آن فراهم نمیشد. دوست دارم از تیم توسعه تیکاف تشکر کنم که واقعا هر چه در توان داشتند را با کمترین چشم داشت و با شرایط سخت کاری، برای ساخت یک محصول خوب به میدان آوردند. همکاران بازی ساز می توانند ابعاد فنی کار را بررسی کنند تا منظور بنده را در این مورد بیشتر متوجه بشوند.

تیکاف ٣ با زیر عنوان “شروع مسابقه” منتشر شد و این بیانگر این است که ما تازه شروع کرده ایم. تا وقتی مخاطبان عزیز، تیکاف را دوست داشته باشند، ما نیز سعی می کنیم با ارائه نسخه های بعدی و افزایش بیشتر کیفیت و جذابیت بازی، خدمتگزار آنها باشیم.


کنفرانس خبری بازی رایانه ای تیکاف ۳

کنفرانس خبری بازی رایانه ای تیکاف ۳


۳- تجربه بازی سازی اتومبیل رانی در ایران برای شما چگونه بوده است و آیا از بازخورد مردم و میزان درآمد حاصل از فروش درون برنامه ای این بازی رضایت دارید؟

من بارها از لطف و محبت های مخاطبان تیکاف تشکر کرده ام. بله، شکر خدا تیکاف٣ در جلب رضایت کاربران تا حدود زیادی موفق بوده است. البته ایرادهایی هم در نسخه های اولیه بازی داشتیم که با تلاش تیم توسعه وصبر مردم عزیز،  تمامی آنها رفع شده اند.

البته برخی از کاربران عزیز ما نیز از بازی در نسخه های اولیه رضایت نداشتند که انگشت تقصیر در این رابطه متوجه شخص بنده است که با مدیریت ناصحیح، انتظارات مخاطبین را بالا بردیم و شاید همین موضوع باعث شد برخی ایرادات کار هم توسط مردم و هم توسط منتقدین حرفه ای به صورت برجسته تر دیده شوند. ما برای رفع این مورد، در یک کار بسیار سخت و در کمتر از ۶٠ روز ۶ بروزرسانی اساسی منتشر کردیم و تا حدود زیادی رضایت این عزیزان جلب گردید.

در رابطه با فروش درون برنامه ای بازی، تا به امروز از برنامه ریزی ها عقب تر هستیم و هنوز به جایگاهی مناسب در این رابطه دست پیدا نکرده ایم. البته در نسخه های اولیه بازی، بسیاری از بخش های مهم هنوز منتشر نشده بودند (مثل لیگ آنلاین و…) که این بر فروش نیز تاثیر داشت، اما امید داریم با انتشار نسخه جدید در انتهای اسفند ٩۴ ( تقریبا دو هفته قبل) و تکمیل شدن تمامی بخش های بازی، این جایگاه رشد داشته باشد.

همچنین سری بازی های تیکاف با برخورداری از جامعه بزرگ مخاطبین، فضای مناسبی را برای جذب اسپانسر فراهم کرده است که ما نیز با چند برند معتبر در حال مذاکره هستیم.


۴- آیا برنامه ای جهت انتشار محصولات خود به بازارهای جهانی دارید؟
بله و این کار را شروع کرده ایم. در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این رابطه خواهیم داشت.


4-Samand


۵- نظر شما در مورد نسخه جدید کافه بازار چیست؟
در چند وقت اخیر نقدهای بسیاری در این مورد دیده ام و جدا از نظر بنده، سخنی با همکارانم دارم.

به نظرم کافه بازار از یک تیم قوی و با استعداد بهره مند است و تا به امروز پیشرفت بسیاری داشته است. نسخه جدید کافه بازار با الگو برداری از مارکت های بین المللی و بزرگ توسعه داده شده و به نظر می رسد این توسعه ها هنوز ادامه دارند و به گفته خودشان دارند دوباره بازار را می سازند.
به نظر من مدیران کافه بازار با هوشمندی سعی دارند تهدید بوجود آمده بواسطه احتمال برداشته شدن تحریم ها و حضور شرکت های غول پیکر بین المللی را به فرصتی برای خود تبدیل کنند. صد البته هیچ محصولی بی عیب نیست، اما من به عنوان یک توسعه دهنده همواره همکارانم را به حمایت از صنعت نوپای داخلی تشویق می کنم و خودم نیز تمام تلاشم را در این رابطه خواهم کرد.

به نظرم تغییرات اخیر در نهایت باعث بهبود فضای حرفه ای در این مارکت خواهد شد. البته ما چند پیشنهاد و بحث فنی در رابطه با کافه بازار داشتیم که برایشان فرستادیم.


۶- برای توسعه‌دهندگان جوان و تازه کار جهت موفقیت در این صنعت چه توصیه ای دارید؟
ما خودمان توسعه دهندگان جوانی هستیم و روز به روز در حال کسب تجربه های جدید!
به نظر من یکی از مهمترین ارکان صنف توسعه دهندگان ایرانی، رعایت اخلاق حرفه ای است.


سخن پایانی شما:
از شما و همکاران محترمتان متشکرم و امیدوارم با توسعه صنعت بازی سازی کشور، هر روز محصولاتی با کیفیت و موفق در بازار های داخلی و خارجی ببینیم.


لینک خبر